Koululiikunta on erityisen tärkeää korona-aikana

19.11.2020

Tutkimustulokset osoittavat, että korona on vähentänyt koululaisten fyysistä aktiivisuutta. Tässä tilanteessa koululiikunnan merkitys on entisestään kasvanut. Kouluissa voi toteuttaa monipuolista liikuntaa koronaan liittyvistä rajoituksista huolimatta. Ohjeita opetuksen turvalliseen järjestämiseen saa Opetushallituksen korona-aiheisten UKK-vastausten listalta.

UKK-instituutin selvityksen mukaan väestön terveyden suojelemiseen tähtäävät rajoitukset johtivat huolestuttavaan tilanteeseen koronakeväänä 2020: ihmisten välisten kontaktien minimoiminen vähensi myös liikkumista. Päivittäin otettujen askelten määrä laski kaikissa ikäryhmissä parin vuoden takaiseen vastaavaan mittaukseen verrattuna. Esimerkiksi perusopetusikäisten lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus aleni merkittävästi. 

Liikunta tukee lasten ja nuorten kasvua ja edistää heidän terveyttään. Toisaalta runsas paikallaanolo on yhteydessä moniin terveyshaittoihin. Liikkumattomuuden seuraukset voivat olla kauaskantoisia koko väestön terveyden näkökulmasta. 

–  Koronatilanteessa on erityisen tärkeää pitää mielessä se, miten monipuolisia positiivisia vaikutuksia fyysisellä aktiivisuudella on ihmisen toimintakyvylle ja jaksamiselle. Liikunnasta on merkittävää hyötyä koronan kaltaisissa kriiseissä, niiden kaikissa vaiheissa. Koululiikunta on oppilaiden jaksamisen, terveyden ja hyvinvoinnin kannalta katsoen tässä tilanteessa entistä tärkeämpää, sanoo opetusneuvos Matti Pietilä Opetushallituksesta. 

Koronatilanteessa liikuntatunnit pyritään pitämään ulkona myös talvikaudella

Kouluissa voidaan toteuttaa monipuolista liikuntaa koronaan liittyvistä rajoituksista huolimatta. Opetushallituksen ohjeessa kannustetaan talvikaudellakin liikkumaan mahdollisimman paljon ulkona. Oppimisympäristönä voivat koulun liikuntasalin ohella olla vaikkapa koulun piha, lähipuisto, urheilukenttä, jääkenttä ja -rata, lumi, metsä tai rakennettu kaupunkiympäristö. 

Sisäliikunta edellyttää opetusjärjestelyjen ja -sisältöjen pohtimista uudelleen, jotta oppilaiden turvallisuudesta voidaan huolehtia. Turvallisuuteen vaikuttavat mm. tunnille osallistujien määrä, opetustilan koko ja ilmastointi sekä toiminnan laatu. Koronaviruksen tartuntariski on suurempi lajeissa, joissa lähikontakteja ja pisaratartunnan riskiä on vaikea välttää.

– Monipuolinen ja vaihtelevissa oppimisympäristöissä toteutettu liikunnanopetus kehittää oppilaiden valmiuksia liikkua myös vapaa-ajalla. Se on erinomaista taitoharjoittelua ja palvelee liikunnan tehtävän ja tavoitteiden saavuttamista. Se myös avaa mahdollisuuksia erilaisiin liikuntakokemuksiin, muistuttaa Pietilä.

Lisää ohjeita UKK-vastauksessa: Miten perusopetuksen liikuntatunnit järjestetään koronatilanteessa

Lähde: https://www.oph.fi/fi/uutiset/2020/koululiikunta-erityisen-tarkeaa-korona-aikana

Kuva: Saimi Airaksinen