Tieto

Liikunnan ylioppilaskokeet ja hallitusohjelman ajankohtaiset

Ajankohtaiskatsauksessa käsitellään pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman 20.6.2023 yleissivistävän koulutuksen liikuntaa koskevia kirjauksia ja niiden etenemistä.

Opetusneuvos Matti Pietilä on työskennellyt tammikuusta 2003 lähtien Opetushallituksessa ja vastaan opetushallinnossa yleissivistävän koulutuksen liikuntakasvatuksesta ja sen kehittämisestä.

Erityisasiantuntija Thomas Vikberg Ylioppilastutkintolautakunta.

Matti Pietilä                                                   Thomas Vikberg 

Vesipätevyys (luento)

Vesipätevyys-käsitteen takana on ajatus laajentaa uinninopetuksen näkökulmaa voimakkaammin kohti vesiturvallisuutta ja hukkumisten ennaltaehkäisyä. Vesipätevyys sisältää 15 eri kohtaa ja tuomalla nämä osaksi oppiainerajat ylittävää opetusta lapset ja nuoret saavat monipuolista vesiturvallisuuskasvatusta, jonka tavoitteena on vaikuttaa vesiturvallisuustietoihin, -taitoihin, -asenteisiin ja viime kädessä käyttäytymiseen, joka ennalta ehkäisee hukkumisia, mutta samalla mahdollistaa turvallisen ja nautinnollisen vapaa-ajanvieton vesiympäristössä. Samalla julkistetaan uudet uinninopetuksen suositukset perusopetukseen.

Vesipätevyyttä salissa

Vesipätevyyttä/vesiturvallisuutta voi opettaa myös salissa tapahtuvien liikuntatuntien lomassa sykettä kohottaen tai toiminnallisin menetelmin esim. terveystiedon tunneilla. Uudet suositukset esittävätkin, että vesipätevyyttä tulisi opettaa myös altaan ulkopuolella, jolloin teemaan päästään pintaa syvemmälle, eikä altaalla tehtävät harjoitukset jää irrallisiksi.

Kouluttajat: Susanna Saari, Tero Savolainen ja Riitta Vienola
Tero Savolainen on Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton uinninopetuksen koulutussuunnittelija ja kouluttaja.
Riitta Vienola toimii opettajana ammattikorkeakoulu Arcadassa liikunnanohjaaja(AMK)-koulutuksessa sekä on Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton kouluttaja.
Susanna Saari toimii yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa liikuntatieteellisessä tiedekunnassa sekä on Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton kouluttaja.

Tero Savolainen                                   Riitta Vienola

Susanna Saari

Kuntosaliharjoittelu yläkouluun ja toiselle asteelle

Miten toteuttaa kuntosaliharjoittelua peruskoulussa ja toisella asteella? Demolla käydään läpi keinoja oppilaiden ikätasoon sopivan kuntosaliharjoittelun järjestämiseen, kun tavoitteena on välittää oppilaalle/opiskelijalle perustiedot voimaharjoittelusta ja ohjata opettajajohtoisen harjoittelun kautta kohti omatoimista ja -ehtoista harjoittelua.

Iiris Kolunsarka on liikuntatieteiden tohtori ja työskentelee tutkijatohtorina liikuntatieteellisessä tiedekunnassa.
Jaakko Alanen on liikuntatieteiden maisteri ja työskentelee Sastamalassa Sylvään koulun liikunnanopettajana. Koulun liikunnan valinnainen kuntosalikurssi on ollut oppilaiden suosiossa.

Iiris Kolunsarka

Kännykätön yläkoulu

Kankaisten yläkoulussa Kangasniemellä ei käytetä puhelimia koulupäivän aikana. Välituntisin pyörii erilaiset toimintavälitunnit. Demolla kuulet toimintamallista, käytännön toimintatavoista sekä siitä miten tähän päädyttiin.

Kouluttajana toimii Hanna Kiviaho. Hanna on Kankaisten koulun ja Kangasniemen lukion liikunnan- ja terveystiedon opettaja sekä SOME sammuu-Lisää liikettä ja sisältöä välitunteihin hankekoordinaattori.

Hanna Kiviaho

Liikkavaksikurssi yläkoulussa

Mankolan koulussa toteutuu vuosittain yhden vuoden valinnainen Liikkavaksikurssi. Kurssin aikana oppilaat pääsevät kehittämään uusia pelejä ja leikkejä, harjoittelevat liikuntatuokioiden ohjaamista, leikittävät ja opettavat alakoulun oppilaita, suunnittelevat ja toteuttavat koko koulun liikuntatapahtumia sekä toimivat pelinohjaajina oman koulun palloilutapahtumissa.

Monessa koulussa on varmasti samanlaista toimintaa. Vuoden mittainen valinnaiskurssi mahdollistaa sen, että opettaja käyttää liikkavaksien ohjaamiseen oppitunteja eikä hyppytunteja, välitunteja tai muuta omaa aikaa.

Oppilaat perehdytetään tunneilla ohjaamiseen, suunnitteluun, tuomarointiin ja tekijöitä riittää kaikkiin koulun tapahtumiin.

Kerron demolla, miten kurssi on toteutettu ja miten kurssin sisältö on muokkaantunut vuosien varrella. Tervetuloa kuulolle!

Janne Nummela toimii liikunnan- ja terveystiedon opettajana Mankolan yhtenäiskoulussa, Jyväskylässä.

Janne Nummela

Digitaalinen liikunnan arviointikirja

Olen Sara Bäckström peruskoulun liikunnanopettaja ja iltaisin ohjelmistokehityksen opiskelija eli lyhyesti koodaava liikunnanopettaja. Liikunnanopettajana olen jo pitkään yrittänyt löytää helppokäyttöistä ja kevyttä ratkaisua arvioinnin tekemiseen. Kokeilun alla on ollut niin ruutuvihko kuin Excelin työkalut. Aloittaessani ohjelmoinnin opinnot sain ensimmäistä kertaa mahdollisuuden toteuttaa kaikki visioni peruskoulun liikunnan digitaalisesta arviointikirjasta. Kyseessä on yksinkertainen ja nimenomaan liikunnan arviointiin suunniteltu digitaalinen sovellus, joka tekee arvioinnista yksinkertaista ja nopeaa sekä tukee opetussuunnitelman mukaista tavoitteiden ja arviointikriteerien käyttöä. Lisäksi sovelluksessa on mahdollista vertailla oppilaan ja opettajan arviointeja keskenään.

Kiinnostuitko? Tervetuloa tutustumaan prototyyppiin sekä keskustelemaan arvioinnin nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Liikuntaneuvontaa perusopetusikäisille ja opiskelijoille – rakenteista toimintaan

Hyvinvoiva lapsi ja nuori on kaikkien etu. Suuri osa lapsista ja nuorista löytävät liikkumisen mahdollisuuksia koulusta, itsenäisesti tai kaveri- ja harrastuspiirien tukemana. Toisaalta on lapsia ja nuoria, joille yksilöllisen tuen ja kannustuksen tarve liikkumisen lisäämiseen on ilmeinen. Liikuntaneuvonta on palvelu, jolla voidaan tukea erityisesti vähemmän liikkuvia lapsia ja nuoria. Miten lasten ja nuorten liikuntaneuvontaa on Suomessa toteutettu ja millaista yhteistyötä onnistunut toiminta edellyttää? Voisiko liikuntaneuvonta olla osa yksilökohtaista koulun tai oppilaitoksen opiskeluhuoltotoimintaa? Mikä koulu PT? Mitä liikuntaneuvonnassa tapahtuu? Tässä alustuksessa tuodaan esille vastauksia ja näkökulmia edellisiin kysymyksiin. Tervetuloa!

Asiantuntijat

Pekka Tiitinen, johtava asiantuntija Liikkuva opiskelu, Opetushallitus

Kirsti Siekkinen, terveyden edistämisen asiantuntija, Liikkuva opiskelu ja Liikkuva koulu, Likes Jamk

Liisa Liekkinen, hankekoordinaattori, Liikuntapalvelut Jyväskylän kaupunki