Uimaopetuksen haasteet ja ratkaisut esillä opetusministerin pyöreän pöydän keskustelussa

29.8.2025

Asiantuntijat nostivat esiin opetuksen arjen haasteet

Opetusministeri Adlercreutz kutsui kokoon pyöreän pöydän ryhmän, jossa keskusteltiin uimaopetuksen tilasta ja tarvittavista toimista opetuksen ja lasten uimataidon kehittämiseksi. Liikuntakasvatuksen kolmikko Matti Pietilä (OPH), Kasper Salin (JYU) ja Heidi Rautajoki (LIITO) oli mukana ja nosti esiin opetussuunnitelman uinnin tavoitteet, luokanopettajien uimaopetukseen pätevöitymisen tilanteen sekä yläkoulun uimaopetuksen arjen. 

Motoristen taitojen yleinen heikkeneminen ja uimaopetuksen järjestämisen sekä oppilaiden opetukseen osallistumisen esteet ovat keskeisiä opetuksen haasteita. Suuri ryhmäkoko, oppilasryhmän heterogeenisyys, yhden opettajan malli liikunnanopetuksessa, allastilan puute, uimahallin saavutettavuus sekä kunta- ja koulutason päätökset uimaopetuksen toteutuksesta haastavat riittävän, turvallisen ja laadukkaan uinninopetuksen.

Valtionavustusta uimaopetuksen kehittämiseen - opettajat keskeisessä roolissa

Uimaopetuksen parantamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriö avaa syksyllä noin 3,5 miljoonan euron valtionavustushaun opetuksen järjestäjille uimataidon opetuksen kehittämiseksi perusopetuksessa.   

"On ensiarvoisen tärkeää, että opetuksen järjestäjät ja koulut voivat entisestään kehittää käytäntöjään opetussuunnitelman perusteiden mukaisten uimataitoa koskevien tavoitteiden turvaamiseksi, Adlercreutz muistuttaa." 

Käytännössä tämä voi tarkoittaa uimaopetuksen järjestämisen määrän lisäystä kunnassa ja koulussa tai uinninopetuksen laadun parantamista esimerkiksi ryhmäkokoa pienentämällä, yhteisopettajuutta kehittämällä, jolloin eriyttäminen mahdollistuu tai vaikkapa tukiopetusta tarjoamalla. Rahoitusta ei voi käyttää uimakoulujen tai kerhojen toimintaan, kun kohteena on opetussuunnitelman tavoitteet. Rahoitus on tarkoitettu nimenomaan kouluaikana tapahtuvan uimaopetuksen kehittämiseen 1-9. luokilla. 

On tärkeää, että liikunnanopettajat osallistuvat kehitystarpeiden määrittelyyn omassa koulussaan ja kunnassa, jotta uimaopetuksen haasteisiin vastataan vaikuttavalla tavalla.

Tiedote: Uimaopetuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita selvitetään (okm.fi)