LIITO 3/25: Vuoden verran viisaampana kännykättömässä yläkoulussa
23.9.2025

Parasta kännykättömässä kouluarjessa henkilökunnan mukaan.
Kankaisten yläkoulu Kangasniemellä on ollut kännykätön lukuvuoden 2024–2025 alusta lähtien. Teimme muutoksen järjestyssääntöihin kevään 2024 aikana, ja se astui voimaan syyslukukauden 2024 alettua.
Järjestyssäännöt
Koulussamme mobiililaitteiden käyttö koulupäivän aikana on sallittua vai opettajan luvalla esimerkiksi oppimistarkoituksessa. Kännykät pysyvät myös välitunneilla repuissa äänettömällä. Oppilaat voivat pyytää lupaa kännykän käyttämiseen, jos heillä on esimerkiksi tarve olla huoltajaan yhteydessä koulupäivän aikana. Huoltaja tavoittaa oppilaan päivän aikana tarvittaessa myös opettajan kautta. Tarjoamme välitunneilla oppilaille muuta kehittävää tekemistä, kuten liikkumista, kohtaamista ja harrastuksiin liittyvää tekemistä. Välitunnit kulkevat esimerkiksi nimillä kirjasto-, luku-, lautapeli-, juttelu-, mopo-, lanka-, ammatti-, lepo- ja pulmavälkkä. Nuorisotoimi ja seurakunta tarjoavat myös välituntitoimintaa koulullamme.
Perusopetuslakiin tehdyt muutokset puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytön rajoittamisesta tulivat voimaan 1.8.2025. Järjestyssäännöissä täytyy määrätä myös siitä, missä oppilaan mobiililaitteet säilytetään oppituntien aikana, sekä laitteiden käytöstä ja säilytyksestä muuna kouluaikana. Opetushallitus suosittelee, että koulut rajoittaisivat järjestyssäännöissä oppilaiden puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttöä oppituntien lisäksi myös opetuksettomana aikana.
Kännykättömyyden hyödyt
Kännyköiden käytön rajoituksella pyrimme muun muassa seuraaviin asioihin: kännykkäriippuvuuden ennaltaehkäisy, liikunnan lisääminen, ruutuajan vähentyminen, aivojen ärsyketulvan vähentäminen välitunneilla ja siten paremman oppimisvalmiuden luominen, aitojen vuorovaikutustilanteiden lisääntyminen ja sosiaalisten taitojen harjoittelu. Välituntitoiminta kiinnostaa nuoria, kun taskussa oleva ”viihdekeskus” ei ole käytössä. Toisiin oppilaisiin tutustuminen ennaltaehkäisee kiusaamista.
Kyselyiden tuloksia
Teimme 2025 keväänä kyselyt kaikille koulun oppilaille ja henkilökunnalle kännykättömästä yläkoulusta. 7. luokkalaisille tehtiin oma kysely ja 8. sekä 9. luokkalaisille oma, koska 8. ja 9. luokkalaiset oppilaamme ovat opiskelleet koulussamme myös silloin kun kännyköitä sai välituntisin käyttää.
Aivoliiton tekemien kansallisten suositusten mukaan älypuhelimen hankintaa lapsille on syytä lykätä ainakin yläkouluikään ja some-alustojen käyttöä 15–16-vuoden ikään. Nuorten ja aikuistenkin olisi suositusten mukaista käyttää puhelinta korkeintaan 2–3 tuntia päivässä. 7. luokkalaisistamme ilmoitti ruutuajakseen yli suositellun 3 tuntia päivässä 68 % arkisin ja 84 % viikonloppuisin. 8. ja 9. luokkalaisista puolestaan ilmoitti ruutuajakseen yli 3 tuntia päivässä 74 % arkisin ja 81 % viikonloppuisin.
Koko koulumme oppilaista 28,8 % ilmoittikin kännykän käytön rajoittamisen parantaneen heidän elämänlaatuaan. 7. luokkalaisista 37,5 % koki elämänlaatunsa parantuneen kännykän käytön rajoittamisen myötä. Elämänlaadun paranemista oppilaat kommentoivat muun muassa seuraavasti: ”Kivempi tehdä jotain muuta”, ” jaksan enemmän, kun en katso koko aikaa puhelinta”, ” On tehnyt enemmän asioita”, ” Koska kaikki ei katso vain puhelinta”, ” jää enemmän aikaa muuhun tekemiseen”, ” aivot toimii paremmin”, ” tulee juteltua enemmän kavereiden kanssa”, ” Keskittyminen on parempi”.
Koulussamme pyörivät toimintavälitunnit, joihin oppilaat saavat halutessaan osallistua. Oppilailta pyydettiin palautetta toimintavälitunneista. He vastasivat mm. seuraavasti: ” joka välkkä pitäisi olla toimintavälkkä”, ” ihan mukavia, niissä on kiva viettää aikaa”, ” parasta on kun on kivaa olla kavereiden kanssa”, ” Ne ovat mukava lisä jokaiseen päivän ja tuo motivaatiota ja jaksamista”, ”Mukavaa tekemistä”, ”ikävää, jos niitä perutaan”. Kyselyn perusteella oppilaat pitivät toimintavälitunteja todella myönteisenä asiana.
Henkilökunnan kokemuksia kännykättömässä yläkoulussa toimimisesta
Henkilökunnalle tekemämme kyselyn perusteella henkilöstö suhtautui kännykättömään toimintakulttuuriin kovin yksimielisesti ja myönteisesti. Henkilöstön mielestä kännykättömyyden myötä oppituntien aloittaminen on helpottunut, oppilaiden huomio pysyy kännykättömyyden myötä paremmin opetettavassa asiassa, kännykän käyttöön liittyvät ongelmat ovat merkittävästi vähentyneet oppitunneilla ja oppilaat keskittyvät oppitunneilla paremmin kännykättömyyden myötä. Oppilaiden keskinäinen sekä oppilaiden ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus on lisääntynyt. Kännykättömyys tukee nuorten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja oppilaat liikkuvat koulupäivän aikana enemmän, toteaa henkilökuntamme. Kännykättömyys on vaikuttanut myönteisesti työn mielekkyyteen. Henkilökuntamme kokee myös, että oman työn kuormittavuus on vähentynyt kännykättömyyden myötä. Kysyimme mikä toimintakulttuurin muutoksessa on yllättänyt: ” Siihen siirtymä oli yllättävän helppoa”, ” Se että oppilaat ovat mukautuneet asiaan niin nopeasti ja mukavasti”.
Selkeät säännöt helpottavat koulun arkea
Koulun arkea helpottavat selkeät rajat ja säännöt, joihin henkilökunta sitoutuu. Koulun kurinpitotoimet määritellään järjestyssäännöissä, niillä tuetaan koulun järjestyssääntöjen noudattamista. Kokemukseni mukaan suurin osa oppilaista noudattaa järjestyssääntöjä mukisematta. Osa nuorista testaa, mitä tapahtuu, jos järjestyssääntöjä ei noudata. Pieni osa nuorista vähät välittää järjestyssäännöistä.
Arjessa täytyy olla valmius uhman kohtaamiseen. Meillä kännykättömyyden noudattamista valvotaan seuraavasti: Jos oppilaalla on puhelin kädessä tai vaikka kuuloke korvassa ilman siihen vaadittavaa lupaa, opettaja pyytää puhelimen häneltä pois loppupäiväksi. Puhelin viedään opettajanhuoneeseen, josta oppilas voi hakea puhelimen koulupäivän päätyttyä. Tästä seuraa Wilma-merkintä. Kolmen Wilma- merkinnän jälkeen seuraa oppilaalle järjestyssääntöjemme mukainen rangaistus, joka on jälki-istunto.
Kaikki oppilaat eivät suostu luovuttamaan puhelinta pois, vaikka sitä pyytäisikin. Tällöin huoltajaan ollaan erikseen yhteydessä ja tilanteesta seuraa Wilma- merkintä. Oppilaalla ei ole tarvetta katsoa esimerkiksi kelloa kännykästä koulupäivän aikana. Kellot löytyvät seiniltä ja luokkakohtaiset lukujärjestykset käytävän ilmoitustaululta. Osa oppilaista on kirjoittanut lukujärjestyksen paperille, jota voi säilyttää, vaikka penaalissa. Luokanvalvojana olen kysellyt, haluaako joku, että tulostan lukujärjestyksen uuden jakson alkaessa. Pikkuhiljaa sekä oppilaat että huoltajat ovat oppineet käytänteet. Nuoren ei tarvitse olla saavutettavissa jatkuvasti, ja tarpeen tullen yhteyden nuoreen saa henkilökunnan kautta.
Kännykättömyys osaksi koulun arkea
Oppilaat ovat omaksuneet tavan kysyä lupaa puhelimen tarkastamiseen esimerkiksi tilanteessa, jolloin he odottavat tietoa vaikkapa lääkäriajan varmistamisesta huoltajalta. Tällöin oppilas pyytää tilanteessa olevalta opettajalta luvan kännykän käyttämiseen. Opettaja valvoo tilanteen, jonka jälkeen kännykkä laitetaan takaisin piiloon. Olemme onnistuneet toimintakulttuurin muutoksessa. Kännykättömyys on muuttunut luontevaksi osaksi koulun arkea. Kännykkää käytetään vain silloin, kun siihen on todellinen syy ja lupa. Muulloin koulussamme keskitytään toisten kohtaamiseen, oppimiseen, liikkumiseen ja yhdessä olemiseen koulupäivien aikana. Mobiililaitteita käytetään hallitusti ja opettajajohtoisesti. On ollut ilahduttavaa huomata, kuinka monien oppilaiden ilmeet ovat jälleen kirkastuneet, ilo ja tekemisen meininki näkyvät käytävillä jälleen.
Yhteistyö kotien kanssa
Kännykättömyyteen ryhdyttäessä on tärkeää informoida sekä huoltajia että oppilaita muutoksesta riittävän ajoissa. Koko prosessimme aikana olemme saaneet erittäin myönteisiä ja kannustavia yhteydenottoja huoltajilta.
Kännyköiden käytön rajaaminen koulupäivän aikana oppimistarkoitukseen on mielestäni helppo, tehokas, kustannusvapaa ja tarpeellinen keino nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämiseksi.
Haaste kouluille
Päätän tämän artikkelin samoihin sanoihin, kuin edellisen kirjoittamani artikkelin LIITO- lehdessä 4/2024. Kaikkia ideoitamme saa vapaasti käyttää. Kerron toimivista käytänteistämme mielelläni lisää. Haastan muita kouluja ryhtymään vastaaviin toimenpiteisiin nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parantamiseksi.
Terveisin
Hanna Kiviaho
Liikunnan- ja terveystiedon opettaja Kankaisten koulu ja Kangasniemen lukio,
hankekoordinaattori SOME-sammuu, lisää liikettä ja sisältöä välitunteihin
p. 0406781032