LIITO 3/25: Turvataidot sosiaalisen median käytön tukena
9.9.2025

Teksti: Henri Lahti & Elina Hämäläinen
Toimiakseen turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä lapsi tai nuori tarvitsee sosiaalisen median turvataitoja – tietoja ja taitoja, joiden avulla hän voi esimerkiksi tunnistaa someen liittyviä riskejä, ymmärtää oikeutensa ja arvioida omaa ja muiden toimintaa verkossa. Sosiaalisen median turvataidot liittyvät kiinteästi terveystieto -oppiaineen tavoitteisiin ja sisältöihin. Opettajilla on tärkeä rooli näiden taitojen opettamisessa ja tukemisessa.
Kouluikäiset sosiaalisen median käyttäjinä
Sosiaalisella medialla (some) tarkoitetaan internetin välityksellä toimivia sovelluksia ja alustoja, jotka mahdollistavat sisällön tuottamisen, jakamisen ja käyttäjien välisen vuorovaikutuksen (Bayer ym. 2020). Sosiaalinen media on koululaisille keskeinen ajanviettotapa, ja sen käyttö yleistyy yhä nuorempien oppilaiden keskuudessa. Esimerkiksi 11-vuotiaista lapsista 41 %, 13-vuotiaista 64 % ja 15-vuotiaista 71 % kertoo käyttävänsä sosiaalista mediaa viestintään lähes jatkuvasti, päivittäin (Lyyra ym. 2022).
Tyttöjen ja poikien sosiaalisen Tyttöjen ja poikien sosiaalisen median käytössä on eroja, vaikka molemmat viettävät paljon aikaa somessa. Tytöt käyttävät sosiaalista mediaa useammin keskustellakseen läheisten ystävien kanssa, jakaakseen tunteitaan ja huoliaan sekä etsiäkseen ja rakentaakseen omaa identiteettiään (Anderson & Jiang, 2018; Lyyra ym. 2022). Pojat puolestaan käyttävät somea tyttöjä useammin pelaamiseen, teknologiaan, urheiluun ja huumoriin liittyvän sisällön seuraamiseen. He käyttävät somea viihteen ja ajanvieton välineenä ja suosivat tyttöjä enemmän alustoja, jotka tukevat yhteisöllistä mutta vähemmän henkilökohtaista vuorovaikutusta, usein pelaamiseen tai muihin harrastuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin liittyen (Hietajärvi, 2019; Lahti, 2024).
Sosiaalisen medianongelmatilanteet
Myönteisten puoliensa ohella kouluikäisten sosiaalisen median käyttöön liittyy myös merkittäviä haasteita. Näitä ovat esimerkiksi nettikiusaaminen, seksuaalinen häirintä, rasismi, haitalliset somehaasteet, yksityisen ja arkaluonteisen tiedon leviäminen sekä ulkonäköpaineita ja epärealistisia odotuksia aiheuttava sisältö (Lahti ym. 2024). Kouluikäisillä voi lisäksi ilmetä vaikeuksia hallita omaa somen käyttöään, ja käytöstä voi kehittyä pakonomaista. Suomalaisista nuorista 9 % lukeutuukin sosiaalisen median ongelmallisiin käyttäjiin ja 37 % on kohonnut riski ongelmalliselle käytölle (Lahti & Paakkari, 2022).
Tutkimusten mukaan kouluikäisillä, jotka kohtaavat sosiaalisessa mediassa ongelmatilanteita tai käyttävät somea ongelmallisesti, esiintyy todennäköisemmin ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta verrattuna ikätovereihin, joilla vastaavia ongelmia ei ole (Lahti, 2024; Lahti ym. 2024). Ongelmallinen somen käyttö on lisäksi yhdistetty fyysiseen inaktiivisuuteen (Paakkari ym. 2021), heikentyneeseen unen laatuun ja määrään (Boniel-Nissim ym. 2023) sekä alentuneeseen tarkkaavaisuuteen ja keskittymiskykyyn (Boer ym. 2020).
Sosiaalinen media toimii myös keskeisenä väylänä terveyteen liittyvän tiedon hankinnassa. Vaikka terveysaiheista informaatiota on runsaasti saatavilla, sen laatu vaihtelee huomattavasti, ja virheellistä tietoakohdataan usein (Cinelli ym. 2020). Suomalaista kouluikäisistä joka kymmenes törmää siihen päivittäin ja lähes puolet viikoittain (Lahti ym. 2024). Lisäksi tutkimukset (esim. Freeman ym. 2020) osoittavat, että terveysaiheisten verkkosisältöjen luotettavuuden arviointi on monille nuorille erityisen haastavaa. Tällä on laajempia vaikutuksia, sillä vaikeus päästä käsiksi luotettavaan terveysinformaatioon on merkittävä tekijä nuorten välisten terveyserojen synnyssä (Paakkari ym. 2023). Luotettavan tiedon saatavuus on myös perusoikeus, joka tukee muiden ihmisoikeuksien, kuten oikeuden terveyteen, toteutumista (Yhdistyneet Kansakunnat, 2012).
Sosiaalisen median turvataidot
Suojautuakseen sosiaaliseen median ongelmatilanteilta, kuten virheelliseltä tiedolta, kouluikäinen tarvitsee sosiaalisen median turvataitoja. Kriittinen nettilukeminen, joka tarkoittaa kykyä arvioida, analysoida ja tulkita erilaisia verkkosisältöjä sekä niiden luotettavuutta, kuuluu turvataidoista keskeisimpiin (Hämäläinen, 2023).
Kriittisen nettilukemisen taidot ovat haastavia eri ikäisille lapsille ja nuorille (Hämäläinen, 2023). Monet kuudesluokkalaiset eivät vielä osaa erottaa luotettavaa ja epäluotettavaa informaatiota toisistaan tai ymmärrä, miten nettisisältöjen luotettavuutta voi arvioida (esim. Kiili, 2024). Kolmaosalla lukiolaisistakin on vaikeuksia terveysaiheisten nettisisältöjen luotettavuuden arvioinnissa ja erityisesti niiden luotettavuuden perustelemisessa (Hämäläinen ym. 2021). Parhaiten nuoret ovat selviytyneet nettitekstin kirjoittajan asiantuntijuuden luotettavuuden arvioinnista, kun taas erityisen haastavaa heille on ollut tekstin tarkoitusperien arviointi (Hämäläinen, 2023). On myös tärkeää muistaa, että lasten ja nuorten taidoissa on suuria eroja eli osa heistä on jo melko taitavia kriittisiä nettilukijoita, kun taas toiset tarvitsevat paljon tukea turvataitoihinsa.
Somen turvataitojen opettaminen osana terveystiedon opetusta
Turvataitojen opettaminen liittyy kiinteästi terveystieto-oppiaineen tavoitteisiin ja sisältöihin. Perusopetuksessa korostetaan oppilaiden valmiuksia tunnistaa ja ehkäistä terveyttä ja turvallisuutta vaarantavia tilanteita, kehittää turvataitoja sekä osata hakea apua ja tukea tarvittaessa. Lisäksi sekä perus- että lukio-opetuksessa painotetaan kriittisen ajattelun ja tiedon arvioinnin taitoja sekä kykyä tulkita ja hyödyntää terveyteen liittyvää viestintää (Opetushallitus, 2014; Opetushallitus, 2019). Erityisesti perusopetus tarjoaa tasa-arvoisen lähtökohdan sosiaalisen median turvataitojen kehittämiselle, koska se tavoittaa kaikki lapset taustasta riippumatta (Hämäläinen, 2023).
Turvataitojen opettamisen ja kehittämisen tueksi on kehitetty käytännönläheisiä terveystiedon opetuksessa hyödynnettäviä materiaaleja osana Jyväskylän yliopiston tutkimus- ja kehittämishankkeita (mukaan lukien Critical ja Turvallisesti somessa -hankkeet). Hankkeissa kehitettyjä materiaaleja on esitelty artikkelin lopussa.
Tukea koululaisille digiajassa
Meillä opettajilla on keskeinen rooli turvataitojen opettamisessa ja koululaisten somen käyttöön liittyvien valmiuksien vahvistamisessa. Tulevaisuudessa on tärkeää tehdä johdonmukaista ja tavoitteellista työtä sen varmistamiseksi, että jokainen nuori saa tarvitsemansa tuen digitaalisen aikakauden mukanaan tuomiin haasteisiin (Lahti, 2024).
Kirjoittajat: TtT, LiTM Henri Lahti, yliopistonopettaja, liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto; KT, TtM, Elina Hämäläinen, tutkijatohtori, opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto ja kasvatuksen ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto.
Ilmoittaudu mukaan Työkaluja kriittisen nettilukemisen opettamiseen -webinaariin to 18.9. klo 16.30–17.30, jossa esitellään alla olevat opetukseen soveltuvat materiaalit. Tunnin aikana saat vinkkejä ja valmiita sisältöjä, joita voit hyödyntää suoraan omassa opetuksessasi.
Funky Facts -etsiväkoulu 5.-6. luokkalaisille ja pelkistetty versio yläkouluikäisille
Palkitussa Funky Facts -etsiväkoulussa etsivät 3T ja Täysnolla opettavat nettitekstien luotettavuuden arviointia. Avointen oppimateriaalien kirjastosta löytyvä valmis kokonaisuus (3 x 45 min + 90 min) sisältää kaikki opettajan ja oppilaan materiaalit sekä laadukkaat opetusvideot. Videoilla etsivät opettavat arviointitapoja, joiden käyttöä oppilaat harjoittelevat tehtävien avulla. Etsiväpassin avulla oppilaat seuraavat etenemistään ja kirjaavat huomioita oppimisestaan. Lisäksi opettajan materiaaleista löytyy kuvaus etsiväkoulusta ja opettajan opas. Yläkouluikäisille suunnatussa pelkistetystä versiossa on kaikki samat sisällöt ja materiaalit.
Etsiväkoulun materiaalit 5.-6 luokkalaisille löytyvät avointen oppimateriaalien kirjastosta (Kiili & Anttonen, 2024). Pelkistetyt oppimateriaalit, jotka sopivat myös yläkouluikäisille löytyvät täältä (Kiili & Anttonen, 2024).
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen -materiaalipaketti
Perusopetuksen ja toisen asteen opettajille suunnattu materiaalipaketti sisältää: 1) taustatietoa opettajalle kriittisestä lukemisesta (julkaisu ja videot), 2) kriittistä lukemista tukevia oppimateriaaleja (7 kpl) ja 3) videoita/ohjeita, joissa kerrotaan lyhyesti kunkin oppimateriaalin keskeinen idea. Oppimateriaaleissa on opetuskäyttöön suunniteltuja tehtäviä, joiden avulla harjoitellaan keskeisimpien nettitekstin luotettavuuteen vaikuttavien tekijöiden tunnistamista ja arviointia. Monissa oppimateriaaleissa on teemana terveys. Tehtäviä voi hyödyntää eri kouluasteilla oppilaiden taitotason mukaan. Oppimateriaalipaketti on saatavilla Avointen oppimateriaalien kirjastossa (Kiili & Kulju, 2023)
Kriittisen nettilukemisen oppimateriaaleja lukio-opettajille
Flyeriin on koottu QR-koodit ja lyhyet kuvaukset tutkimusperustaisista kriittisen nettilukemisen oppimateriaaleista, jotka sopivat erityisen hyvin lukio-opetukseen eri oppiaineiden, eli myös terveystiedon, kursseille. Materiaaleissa on mukana sekä laajempia useamman oppitunnin kokonaisuuksia että yksittäisiä lyhyempiä tehtäviä. Suurin osa oppimateriaaleista löytyy Avointen oppimateriaalien kirjastosta ja osa tehtävistä edellä mainitun materiaalipaketin yhteydestä.
Flyerin suunnitellut: Venka Viinikainen
SoMe Detectives -peli sosiaalisen median käytön turvataitojen tueksi
SoMe Detectives on oppimispeli, joka on suunniteltu tukemaan peruskoululaisten sosiaalisen median käytön turvataitojen kehittymistä sekä helpottamaan vaikeista sometilanteista keskustelua. Pelin avulla koululaiset pääsevät harjoittelemaan erilaisten someen liittyvien haasteiden tunnistamista, nimeämistä ja ratkaisemista sekä turvallista ja vastuullista toimintaa verkossa. Peli koostuu kolmesta eri kentästä, joiden teemoja ovat 1) virheellinen tieto, yksityisyyden suoja ja verkkohuijaukset, 2) seksuaalinen häirintä ja nettikiusaaminen ja 3) sosiaalisen median ongelmakäyttö ja ulkonäköpaineet. SoMe Detectives -pelin tueksi on kehitetty opettajan opas, joka sisältää konkreettisia ideoita sosiaalisen median ongelmatilanteiden hallintaan ja turvataitojen kehittämiseen kouluissa.
Peli on saatavilla Jyväskylän yliopiston verkkosivuilla ja ladattavissa sovelluskaupoista (App Store ja Google Play); Some Detectives - Opettajan opas on saatavilla Opinkirjon sivuilla (Lahti ym. 2022).